perjantai 23. elokuuta 2013

Kolmas viikko ja viiden vuoden sodan loppu

Viis vuotta oon käyny sotaa KELA:a vastaan. Nyt viimein se sota on loppu, ja mä voitin sen! Sain siis erityiskorvattavuuden astmalääkkeistä, joita oon koko ajan käyttäny. Nyt sit PHKS:n keuhkolääkärin lausunto viimein meni läpi, ja uus KELA-kortti tipahti mulle postiluukusta. Eikä tällä kertaa korvattavuudessa mitään määräaikasuutta, vaan ihan koko elämäni saan noita ostaa halvemmalla. Kalliitahan nuo on, varsinki yhdistelmälääkeet, joita käytän. Täytyy kyllä myöntää että oisin saattanu päästä helpommallakin tässä, jos aikanaan oisin ollu aktiivisempi. Mulla oli tuo korvattavuus määräaikasena, enkä kovin hanakasti sillon sen loppuessa ollu hakemassa sille jatkoa. Olin just muuttanu Mikkelistä Lahteen ja hoitoväsymys oli pahimmillaan, jäi kontrollit vähän väliin. Ei vaan kiinnostanu käydä, ja taisin "paeta" koko asiaa. Tuntuu välillä niin sairaaks leimaamiselta kun pitää käydä puhaltamassa ja muutenki avaamassa koko elämänsä astmahoitajalle. Liikutko, tupakoitko, altistutko sille ja sille... Ja kai sä influenssarokotuksen otat... juu en, oon huono ihminen. No, nyt on virallinen diagnoosi ja toivottavasti peffit ja spirot käy jatkossa helpommin. Ei tarvi sit tauottaa astmalääkkeitä näyttääkseen miten huonoon kuntoon ilman niitä pääsee. Ihan hirveetä saattaa ittensä tarkotuksella siihen kuntoon kelan takia! Ei enää ikinä tarvi onneks.

Tää viikko on ollu pientä taistelua muuten. Oon mielessäni jurputtanu tätä fitfarmin ohjeiden muuttelua vegaaniseks, ja mua on häirinny ihan kaikki siinä, vaikka oikeesti ollaan hyvät ohjeet saatu. On ärsyttäny se, että ruokavalio ylipäätään painottuu eläintuotteille, suoraan sanoen siis massamurhalle. Eikä vaan painotu vaan jopa perustuu sille. Mä en ikinä vois katsoa itseäni hyvällä omallatunnolla peiliin, jos se upeesti rakennettu kroppa perustuis toisen elävän olennon riistolle. Enkä ymmärrä, miten suurin osa ihmisistä voi. No, mä aion näyttää, miten sen upeen kropan saa vegaanina, ja että se ei oikeesti ole vaikeeta. Nyt saatan vaikuttaa tiukkikselta, mut ehkä vielä tulevaisuudessa veganismikin on mainstreamia, eikä meitä enää pidetä outoina ja hankalina ihmisinä. Ehkä sitten vegaaneille on vielä enemmän vaihtoehtoja ihan joka lähikaupassakin. Onhan tässäkin tapahtunu koko ajan edistystä, nimittäin jotku nettitutut, jotka on kauan ollu vegaaneja, kertoo sellasiakin juttuja että 20 vuotta sitten soijamaitokin piti tehdä itse sotkemalla soijajauhoa veteen ;) Nythän sitä ihan valmista soijamaitoa saa jopa sieltä lähi-Siwasta. Ja toki muitakin vaihtoehtoja lehmänmaidolle on.

Tällä viikolla mua ilahdutti, kun muutin proteiiniletut vegaanisiks. Alkuperäsessä ohjeessa oli kananmunaa, ja mä korvasin sen pehmeellä tofulla. Laitoin vähän ohjetta enemmän (jonku 5g siis) niitä mun proteiinijauhoja sitten, ja sain ravintoarvot kohdilleen. Hehkutin tätä meidän fb-ryhmässä ja oli kiva huomata, että mun ohjeesta oli iloa muillekin :) Kananmunan korvaaminen tofulla menee ihan yks yhteen. 50g munaa on 50g tofua. Yks siis painaa suunnilleen tuon.

Lätyt pannulla
Ja valmiina

Treenit alko viikon alussa lupaavasti, mut keskiviikkona en jaksanukaan lähtee salille. Ihmettelin väsymystä, mut ajattelin et "huomenna sit meen". No, heräsin eilen aamyöstä kaktus kurkussa ja pää täynnä räkää. Ei ihme että väsytti! Vaan ei auttanu. 14h työpäivä piti sinnitellä, olin kuitenki vielä sen verran "semikipee" etten ois kehdannu ottaa saikkua. Olihan tää kuitenki viimenen päivä mun koko kesän kestäneestä sairaanhoitajan sijaisuudesta. Nyt onneks on pari viikkoa vapaata, saan parannella rauhassa ja kirjottaa opinnäytetyötä ennen ku alkaa viimenen harjottelu. Wou, ehkä musta jopa kohta tulee ihan oikea sairaanhoitaja, a.k.a. sisar hento valkoinen. Tai no, ei kovin hento, pitää jaksaa potilaita kuitenki nostella.

Tällasta tällä viikolla. Nyt pitäkää kaikki mulle peukkuja että tää flunssa kestää vaan pari viikkoa, eikä tarvii antibiootteja!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti